AULA Forældrebrev 1.

Kære forældre

Som I sikkert har hørt, skal skoler og fritidsinstitutioner snart til at kommunikere med jer forældre på en ny digital platform – Aula. I juni besluttede KL at udskyde udrulningen af Aula til elever og forældre fra 1. august til uge 43 – ugen efter efterårsferien. Tiden bruger Aula-leverandørerne til at teste Aula og sikre, at vores nye platform fungerer.

Samme mål i hele København

Alle skoler og fritidsinstitutioner i København bruger skiftet til Aula til at se på, hvordan kommunikationen mellem skole, fritidsinstitution og hjem bedst understøtter et godt samarbejde om jeres barn.

I Aula skal vi kommunikere kort og præcist om det nødvendige, så:

• I forældre får skriftlig kommunikation om det, der er vigtigt at vide om jeres barns hverdag i skole og fritidsinstitution

• Ingen bliver belastede af en masse skriftlig kommunikation

• Lærere og pædagoger får mere tid med børnene

• Alle forældre kan og vil bruge Aula.

Målet er også, at Aula på sigt vil gøre det enklere for medarbejderne at kommunikere med jer og at samarbejde sikkert med hinanden. Vi skal stadig holde forældremøder, skole-hjem-samtaler og tale sammen. Den type forældresamarbejde er vigtig og helt afgørende for jeres barns personlige, faglige og sociale udvikling.

Kildevældsskolens principper udformet i Skolebestyrelsen for vores brug af Aula – det digitale samarbejde og kommunikation

Aula skal understøtte samarbejdet med forældre og er den digitale platform, hvor pædagogiske medarbejdere kommunikerer med hinanden og forældrene. Aula supplerer de fysiske møder og samtaler, hvor medarbejdere videndeler med kollegaer, forældre og børn. Aula sikrer, at vi behandler informationer om børnene sikkert og er stedet, hvor vi deler dokumenter og informationer med personfølsomme oplysninger.

• Vi anvender ikke Aula til at løse større konflikter eller til personlig kritik af medarbejdere, andre forældre eller elever.

• Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet

• Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten

• Findes der ikke en løsning direkte med de involverede, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skoleledelsen

I hører mere inden efterårsferien

Når vi nærmer os uge 43 vil I høre mere om, hvad I helt konkret skal gøre for at komme på Aula. Vi glæder os til at tage imod jer og håber, I vil bakke op om og understøtte det gode skole-hjem-samarbejde gennem god og konstruktiv kommunikation.

Anne Marker

Skoleleder på Kildevældsskolen