GRØN SKOLE

Baggrund og vision

På Kildevældsskolen har vi forskellige store og små initiativer, projekter og samarbejder under overskriften ”Grøn Skole”. Nogle er initieret af skolebestyrelse, andre af ledelse, lærere, pædagoger eller elever.

Vi arbejder på at sætte stadig større fokus på natur, miljø og bæredygtighed i dagligdagen og ved at give eleverne oplevelser i naturen og faglig viden gennem undervisning og små projekter.

Vi håber, at vores elever vil opleve stolthed, fællesskab, handlemuligheder og mening helt fra de mindste klasser.

Hvad er vi allerede i gang med i skoleåret 21-22:

• Samarbejde med Miljøpunkt Østerbro – bla. Undervisningsforløb (Eks. Pandekager med urter over bål)
  • Samarbejde med Kultur Ø – bl.a. deltagelse i byggeriet af miljøpunktet ”Det vilde hus” med Thomas Dambo.
  • Samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening - event i forbindelse med Naturens dag
  • Affaldssortering på skole og KKFO – papir og pap
  • Skrald - Indsamling af affald i nærområdet
  • Plantekasser – beplantning af plantekasser så vi kan tiltrække insekter og forskønne skolegården. Der er indkøbt store vandkander, skovle samt masser af plantejord.
  • Det grønne område - Der er bålsteder og borde/bænke der kan benyttes til udeskole eller hygge. Der er mulighed for at opsætte højbede eller plante noget. Man kan også opsætte fuglekasser eller bygge insekthoteller. Vi har fået solbærbusk.
  • HØNS - Vi har haft  ”låne-høns” fra oktober-december 21.
  • Magnetfiskeri i Kildevældssøen - projekt ”Magnetfiskeri i Kildevældssøen”. Børnene har fanget metalaffald med magneter - blandt andet datoklips fra brødposer. Eleverne opdagede på den måde, at metal/plastikaffald kan ligge mange år på bunden af søen.  Projektet fortsætter i foråret 22.

• Kompost – KKFO’en har anskaffet kompostbeholder og går i løbet af foråret 22 i gang med at sortere madaffald mv.
  • Skoleavis 6. årgang (21-22) har lavet skoleavis med fokus på Grøn Skole.
  • Fuglekasser til mursejlere opsættes rundt omkring på bygningerne.
  • Lommeskov – 7. C og 4. U/Y (21-22) deltog i foråret 22 i et projekt om biodiversitet og beplantning af området ved Det vilde hus.
  • Klassebesøg på Øresunds Miljøskole og andre af kommunens grønne undervisningstilbud.

Vi fortsætter i skoleåret 22-23 med bl.a:

• Undervisningsforløb fra Byrum Skole – fx ”udendørs pizzaovn”
  • Etablering af en byttecentral – samarbejde mellem HDS, genbrugsstation og Kulturcenter Kildevæld.
  • Naturens måned (September) – alle klasser planlægger en eller flere ture/undervisning i naturen.
  • ”Natur og udeliv-hold” på 6. årgang
  • Grøn skole – tovholdere i afd. 1 og afd. 2
  • Naturfagsvejleder laver eksemplarisk undervisning og inspirerer lærerne til at benytte de mange spændende undervisningstilbud fra Åben skole, økobaserne, skolehaverne.

Næste skridt:

• Projekt ”Større Biodiversitet” på vores Grøn skole-område.
  • Færdig indretning af naturfagslokalerne på 2. sal i Sydbygningen
  • Involvere elevrådet i arbejdet – fx kampagner for affaldssortering
  • Nedsætte et ”Grønt råd” – meget gerne med elevrepræsentanter, lærere, pædagoger og evt. forældre fra SB?

Grøn skole 21-21 og 22-23.pdf

SKOLEBLADET